úterý 7. září 2010

Ruská byrokracie vrací úder... (6.9.)

... aneb teror v praxi...

Člověk by si myslel, že dva dny jako ilegál stačí... Nestačí! Milana prostě nestihla udělat včas novou registraci. I když jsme si obě myslely, že se vlezeme do třídenní lhůty, paní na úřadě byla jiného mínění. Druhého září večer volala Milana a roztřeseným hlasem mi oznámila, že musím v pondělí přijet do Voroněže a že bude potřeba zaplatit pokutu a že u toho musím být osobně.
Poslušně jsem tedy v pondělí přijela do města a po obědě šla s Milanou řešit onen „štráf“. Původně nám řekli, že to bude 2000 rublů. Po asi hodinovém stání ve frontě jsme hodinu seděly v kanceláři u dvou inspektorek. Hodinu jsme střídavě vypisovaly a podepisovaly stohy papírů a odpovídaly na otázky (zde se ukázalo, že kluci měli pravdu a opravdu mám tak trochu nelegální vízum, protože než jsme přišly do kanceláře tak mi Milana vysvětlila kde bydlím a co tu dělám a kupodivu se to s mým bydlištěm a s mojí náplní mojí práce ani trochu neshodovalo:-)). Ovšem byrokracie je tu šílená, ta inspektorka těch papírů pro každou z nás vypsala nejmíň 25 (přesně nevím, po 15tém listu jsem vždycky ztratila přehled). Pak nám inspektorka oznámila, že pokuta je skutečně 2000 rublů – ovšem na osobu a jelikož jsme problém vyrobily údajně dvě, zaplatíme 4000. Pak se na mě paní inspektorka podívala, zašklebila se a řekla, že mi vezmou otisky prstů, protože jako cizinec-narušitel (z řeči jsem pochopila, že se jedná o oficiální status) musím být v databázi. Přinesla si černou krabičku, v ní černé sklíčko s černou barvou a černým válečkem mi načerno natřela polštářky prstů a udělala otisky. Ukazováčky speciálně dvakrát. Domnívala jsem se, že to je vše, ovšem pak mi natřela celé prsty a udělala další otisky. A pak mi ještě natřela celé dlaně a udělala otisky dlaní. Přiznám se, seriózně jsem čekala, že mi řekne abych si vyhrnula rukávy nebo zula boty. I když asi můžu být ráda, že mě tím válečkem nepřetáhla.
Tak se ze mě tedy stal oficiální ruský kriminálník :-) Zatím to prý nemá na nic vliv a můžu si po Rusku a z Ruska i do Ruska jezdit jak se mi zlíbí nebo kolik vízum a registrace dovolí, ale jestli se nám to prý povede ještě jednou tak pokuta bude 40 000 a na 5 let mi můžou zakázat vstup do země.
Dobré na tom je, že pokutu zaplatila místní organizace a ve finále pak stejně naše úžasná EU, takže se mě to nebude stát ani rubl, ale propříště si na Milaninu dochvilnost budu muset dát pozor... Hodlám se sem na jaro vypravit ještě jednou, když už mám to vízum tak nadlouho.

2 komentáře:

  1. Ahoj Pavlí, díky za zvednutí nálady. Za 3 týdny se též stanu dobrovolníkem EVS v Rusku, tak se předvzdělávám na Tvém blogu.
    Kolega v práci si dělal legraci, že třeba navštívím i ruské vězení. Z Tvého líčení mi vyplývá, že zas tak daleko od pravdy nebyl:-)
    Přeji, ať se daří a vše bereš i nadále s nadhledem.
    MA
    PS: Ten seznam potencionálních manželů si nech, třeba se ještě bude hodit. A bezzubému nemusíš kupovat maso!!!:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Zdar, po sto letech se sem zase dostávám. No něco podobného se nám stalo, když jsme odlétali z Voroněže. U pasportného kontrolu na nás baba zamumlala cosi o registraci, tak jsem se jí ptala, že co? jaká registrace? A než mi stačila odpovědět, už nás někam táhl nějaký chlap, co tam s ní stál. Tak jsem se ho ptala, co se jako děje a samozřejmě, že neodpovídal. Zavlekl nás kamsi do kanclu za záchodkama k nějakému dalšímu Rusákovi, který čuměl na nějakou stupidní telenovelu a při rozhovoru se mnou se díval střídavě na mě a na telenovelu. Tak se znova ptal po registraci, já pám: žádnou jsme nepotřebovali, cestovali jsme a na stránkách českého velvyslanectví je psáno atd... no a on že teda ať mu ukážem lístky nebo nějaké potvrzení z hotelu, kde jsme byli ubytovaní. Tak jednak jsme už byli odbavení a druhak nám v Moskvě nic nedali, tak jsem mu nakukala, že to máme v odbavených báglech, a že ve Voroněži jsme přespávali u přátel. Na to on - no a proč jste sem nepřišli s tím přítelem, který by vám to potvrdil a jehož adresu bysme si vzali? No a furt dokola, pak jsem jim vypravovala, jak jsme byli na festivalu, zdá se že někteří (už tam byli na nás 3) ani nevěděli, že nějaký takový festival mají, a nechápali, že jsme spali ve stanech a chtěli zase vidět lístky, no a nakonec na nás vybafli se štrafem (pokuta). No a tak to mě teda vytočilo, takže jsem si furt meldovala svou, že jim teda žádný štraf nezaplatím ani náhodou, že na mám jisto jisté informace z velvyslanectví atd. (Oni mi tvrdili, že když jsi déle než 3dny na jakémkoliv území RF, tak se musíš zaregistrovat, i když cestuješ), no ale moc jistí si svýma informacema asi nebyli, pře nakonec nám jeden sebral pasy a bez jediného slova (akorát já jsem se furt vyptávala, jestli teda vlastně vůbec stihnem letadlo?! když nás tam tak zdržujou), druhý nám dal každému asi 6 papírů, kde jenom zaškrtal, kde že se máme podepsat (nevěděli jsme, co vůbec podepisujeme) no a akorát se nás zeptali na pár věcí, jako jestli máme u nás v ČR byt v osobním vlastnictví apod., pak dorazil pán s našimi pasy a s nějakým razítkem v nich (nevím co znamenají) a bylo vyřízeno. Štraf jsme nakonec neplatili, ale já bych jim ho ani nezaplatila, nechala bych je zavolat na českou ambasádu, idioty, ale asi moc dobře věděli... A to jsem si myslela, že je na tom ČR s byrokracíí špatně :-D

    OdpovědětVymazat